Stappenplan voor het organiseren van een veiling

Je baktalent inzetten voor het goede doel. Dat is het idee van deze activiteit: een veiling. De gedachte is eenvoudig: je bakt enkele van jouw specialiteiten en nodigt mensen in je omgeving uit om je taarten (per punt), koekjes of cupcakes te veilen voor het goede doel. Thuisbakkerspunt is een goed doel, en steunt het goede doel Bake for Life, maar misschien weet je ook wel een lokaal goed doel? De keus is aan jou. Hierbij delen we enkele tips om een veiling te organiseren.

 

1. Bedenk wie je wilt uitnodigen. Het is aan te raden om mensen te betrekken die jou al kennen, zoals familieleden, vrienden, collega’s of buren. Je hebt dan al een gunfactor en de drempel om geld in te zamelen is dan lager.

2. Bedenk waar en wanneer je de veiling gaat houden en hoeveel mensen je wilt uitnodigen. Hou het klein, zeker de eerste keer. Als je het elk jaar herhaalt en goed organiseert, kun je gaan groeien en gaan mensen er zelfs op rekenen.

3. Zorg tijdens de veiling voor een goede sfeer en verzorg je gasten goed, dit stimuleert bereidwilligheid om bij te dragen.

4. Een veiling organiseren kost geld en voorbereiding. Denk daarom ook aan sponsoring: neem contact op met lokale ondernemers om jouw goede doel te sponsoren in ruil voor reclame op social media. Denk ook aan niet-eetbare items zoals een magazine, kookboek of een workshop naar keuze om te veilen. Door je te laten sponsoren, houd je de kosten laag en de opbrengst hoog. Wil je een deel van de opbrengst doneren, begin dan met minimum bedrag en communiceer duidelijk welk deel van de opbrengst naar het goede doel gaat.

5. Zorg dat je geen verlies lijdt aan deze activiteit door van te voren te berekenen wat het je gaat kosten. Een hulp bij het bepalen van de kostprijs kun je hier vinden.

6. Maak een event aan op social media om mensen uit te nodigen voor je veiling, gebruik hierbij de hashtag #thuisbakkersdagen.

7. Voor PR kun je gebruik maken van flyers, posters en een persbericht, te vinden op de website

8. Zorg voor flyermateriaal van je goede doel zodat mensen dit kunnen meenemen na de veiling