Geannuleerde bestellingen

Als thuisbakker zal je er vroeg of laat ongetwijfeld ermee te maken krijgen: klanten annuleren een bestelling. Zij zien af van de bak-opdracht die ze je eerder hebben gegeven.  Op dit moment is Corona in het land en door de maatregelen die hiervoor getroffen worden, worden er massaal bijeenkomsten geannuleerd waar gebak voor besteld is. De vraag is nu: Hoe ga je om met afzeggingen van bestellingen?
We hebben thuisbakker Sahaira Hodge uit Prinsenbeek gevraagd om te vertellen hoe zij hier mee omgaat. 

Vraag naar de reden van annuleren

Sahaira vertelt: 'Alleereerst vind ik het belangrijk om te vragen naar de reden waarom een bestelling afgezegd wordt. Vraag bijvoorbeeld aan de klant: Ik zou graag willen weten of er iets mankeert aan ons product / dienst dat ik kan corrigeren om zo u tegemoet te komen.  Zo hoef je geen voorbarige conclusies te trekken maar weet je waarom dingen lopen zoals ze lopen.'

In gebak zit meer dan ingrediënten alleen...

'Of je nu een hobby bakker bent of een eenmanszaak hebt, we willen allemaal met plezier ons werk doen, en dat is de mooiste en lekkerste creaties bakken. Maar het maken van een taart gaat verder dan bakken alleen. Na het plaatsen van een order ben je vaak bezig met het ontwerpen van een taart, inkoop van de ingrediënten, vrij maken van je tijd dat je eraan gaat besteden. Dit kost allemaal tijd en/of geld. Nu is de vraag: kun je dit verhalen op de klant?'

bruidstaart Corona annuleren opdracht

Wie draait er op voor de kosten?

'Ik kan hier alleen vanuit eigen ervaring iets van zeggen. Wat ik doe is van te voren afspreken hoe om te gaan met betalingen en evt. annuleren van een bestelling. Dit staat vast in een document dat ik samen met de orderbevestiging naar de klant stuur. In principe betalen klanten het gebak direct bij het plaatsen van een bestelling. Deze tekst staat vervolgens in de orderbevestiging:

***Tot uiterlijk twee weken van tevoren kan de taart kosteloos geannuleerd worden per mail of telefoon. Het annuleren van een bestelling kan dus niet via sms, facebook, whatsapp etc.! Indien er speciale materialen zijn aangekocht kan dit toch in rekening gebracht worden. Bij annulering tot 7 dagen vóór de afgesproken datum zal de restitutie 50% bedragen in verband met de gemaakte voorbereidingskosten. Wanneer de bestelling binnen 5 dagen voorafgaand aan de leveringsdatum geannuleerd wordt, is er geen recht meer op restitutie ***

Dit spreek ik dus van te voren met de klant af. Je hebt immers voorbereidingen getroffen en ingrediënten ingekocht. '

bakopdracht afzeggingen

Wat nou als je dit nog niet geregeld hebt..

'Als je nog niks met de klant afgesproken hebt maar wel voorbereidingen getroffen hebt en de klant zegt af, dan kan je redelijk wijs alsnog in gesprek gaan om te kijken of je de gemaakte kosten vergoed kunt krijgen.  Een andere optie is de ingrediënten/materialen voor een ander bestelling gebruiken.'

Bekijk dan ook eens deze checklist voor een fijne samenwerking tussen thuisbakker en klant voor meer handige afspraken.

En wat als de taart al gebakken is, en het event waar de taart gegeten zou worden wordt geannuleerd?

Sahaira: 'Dan zou ik de klant advies geven hoe het gebak het best bewaard kan worden. Vers gemaakte taarten laten zich vaak goed invriezen. Ik doe ze in een taartdoos en wikkel deze met huishoudfolie of doe er een plastic zak eromheen. Zo blijven ze bij mij max. 3 maanden goed. Ontdooien doe ik in de koelkast. Slagroomtaarten kunnen uitdrogen in de vriezer, maar ook deze heb ik met bovengenoemde methode in het verleden ingevroren. Die laat ik echter niet zo lang in de vriezer.'

Hulp vanuit de overheid

De overheid biedt hulp voor bedrijven die i.v.m. Corona tijdelijk geen werk meer hebben. Ben je benieuwd of jouw thuisbakkerij hiervoor in aanmerking komt? Kijk dan op de volgende site's: 


Heb je vragen of tips? Laat ze hier achter! 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.